неділя, 24 листопада 2019 р.

Для батьків, учнів

 АДАПТОВАНІ КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З БІОЛОГІЇ

Загальні правила та процедури оцінювання

При оцінюванні рівня навчальних досягнень з біології враховується:                                        рівень оволодіння біологічними ідеями, що становлять важливу складову загальнолюдської культури: рівні організації живої природи, зв'язок будови і функцій організмів, історичний розвиток органічного світу, різноманітність організмів, цілісність і саморегуляція живих систем, зв'язок людини і природи;                                                                                                                          - рівень умінь використовувати теоретичні знання у практичній діяльності, під час розв'язування задач чи вправ різного типу, уміння робити висновки та узагальнення на основі практичної діяльності;                                                                                                                                                  - - рівень оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та дослідження природи, виконання лабораторних та практичних робіт.                                                                      Основними видами оцінювання навчальних досягнень учнів є формувальне та підсумкове (поточне, тематичне, семестрове, річне). Практичні (лабораторні) роботи оцінюються обов’язково.                                                                                                                                              Види навчальних робіт з біології: усна відповідь, лабораторна робота, лабораторне дослідження, дослідницький практикум, практична робота, самостійна робота, контрольна робота, проєкт та навчальна активність школяра.  Обов’язковим є проведення однієї контрольної роботи в семестр. Зміст завдань контрольної роботи повинен охоплювати зміст однієї навчальної теми. Час проведення контрольної роботи та її зміст визначає вчитель. Для контрольної роботи (згідно з критеріями оцінювання й вимогами програми до результатів навчання) необхідно використовувати завдання різної форми й різних рівнів складності.                                                  

Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів  здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

 

I. Початковий

1

Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні об'єкти; знає правила техніки безпеки при виконанні лабораторних та практичних робіт

2

Учень (учениця) намагається відтворити окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита), наводить елементарні приклади біологічних об'єктів і їх окремі ознаки; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без оформлення

3

Учень (учениця) відтворює окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника фрагментарно характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді; за інструкцією і з допомогою вчителя  фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без належного оформлення

 

II. Середній

4

Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника відтворює незначну частину навчального матеріалу, дає визначення окремих біологічних понять, дає неповну характеристику загальних ознак біологічних об'єктів; у відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя  виконує лабораторні та практичні роботи з неповним їх оформленням

5

Учень (учениця) відтворює основний зміст навчального матеріалу, відповідаючи на запитання вчителя; характеризує загальні ознаки біологічних об'єктів; дає визначення окремих біологічних понять; наводить приклади, що ґрунтуються на матеріалі підручника; у відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи, частково оформляє їх

6

Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, частково дотримується логіки його викладу; відповідає на окремі запитання; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об'єктів за планом; у відповідях допускає помилки; розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі з допомогою вчителя; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх без висновків

 

III. Достатній

7

Учень (учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу, застосовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять; характеризує основні положення біологічної науки, допускаючи у відповідях неточності; розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі звертаючись за консультацією до вчителя; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить висновки з допомогою вчителя

8

Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об'єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; виправляє допущені помилки; розв'язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить неповні висновки

9

Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання; з допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв'язки; дає порівняльну характеристику біологічним об'єктам явищам і процесам живої природи; розв'язує стандартні пізнавальні завдання; виправляє власні помилки; самостійно розв'язує типові біологічні вправи і задачі; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить  нечітко сформульовані висновки

 

IV. Високий

10

Учень (учениця) системно відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання; розкриває суть біологічних явищ, процесів; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв'язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі у межах програми; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить чітко сформульовані висновки

11

Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах програми; обґрунтовано відповідає на запитання; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи; наводить приклади, що ґрунтуються на власних спостереженнях; оцінює біологічні явища, закони; виявляє і обґрунтовує причинно-наслідкові зв'язки; аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі; за інструкцією ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить логічно побудовані висновки

12

Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології; вільно відповідає на ускладнені запитання, з використанням міжпредметних зв'язків; самостійно характеризує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв'язання; користується джерелами інформації, рекомендованими вчителем; вільно розв'язує біологічні вправи і задачі різного рівня складності відповідно до навчальної програми; ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить самостійні обґрунтовані висновки


ОЦІНЮВАННЯ ЛАБОРАТОРНИХ, ПРАКТИЧНИХ РОБІТ, ЛАБОЛАТОРНИХ                 ДОСЛІДЖЕНЬ І ДОСЛІДНИЦЬКОГО ПРАКТИКУМУ                                                 

Правила та процедури оцінювання

При оцінюванні лабораторних і практичних робіт, лабораторних досліджень і дослідницького практикуму враховується:                                                                                  –   обсяг виконання завдань роботи;                                                                                                  –   наявність помилок, їх кількість;                                                                                                      – оформлення роботи (порядок оформлення, виконання рисунків біологічних об’єктів, охайність тощо);                                                                                                                                    –  для лабораторних робіт наявність і зміст висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота, логічність, послідовність тощо);                                                                          – для практичних робіт і дослідницького практикуму наявність етапів і зміст звіту про роботу;                                                                                                                                                    – рівень самостійності під час виконання етапів і завдань, формулювання висновків (написання звіту).                                                                                                                      Лабораторні дослідження виконують на уроці під час вивчення навчального матеріалу(час виконання 15-20 хвилин). Спосіб виконання лабораторних досліджень та їх реєстрації визначає учитель під час уроку. Роботи оцінюються вибірково(на розсуд учителя).                    Лабораторну роботу виконують з метою закріплення або перевірки засвоєння навчального матеріалу та рівня сформованості практичних умінь і навичок. Час виконання- 35-40 хвилин.  Дослідницький практикум передбачає самостійну(або з допомогою дорослих) роботу учнів в позаурочний час. Його мета- набуття власного досвіду дослідницької діяльності в процесі вирішення пізнавальних завдань. Роботу виконують учні вибірково, результати фіксуються в журналі.

   Практичні (лабораторні) роботи оцінюються обов’язково.

ОЦІНЮВАННЯ ТЕОРЕТИЧНИХ ЗНАНЬ

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

I.ПОЧАТКОВИЙ

1

Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита)  розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти

2

Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів  

3

Учень (учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні помилки

II.СЕРЕДНІЙ

4

Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну характеристику  загальних  ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки

5

Учень (учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує   загальні  ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує біологічні обєкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі

6

Учень/учениця самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі 

III.ДОСТАТНІЙ

7

Учень/учениця самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та явища;     виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати;  з допомогою вчителя формулює  висновки

8

Учень/учениця самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причинно­наслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись  алгоритмом

9

Учень/учениця вільно відтворює навчальний матеріал та  відповідає на поставлені запитання;   аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причинно­наслідкові зв’язки; самостійно розв’язує  типові біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласами­визначниками, натуральними біологічними обєктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційно­ціннісне ставлення до живої природи

IV.ВИСОКИЙ

10

Учень/учениця логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми;  розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності;  аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно­наслідкові зв’язки;  використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій

11

Учень/учениця виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно­наслідкові зв’язки; визначає можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно проявляє  ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень

12

Учень/учениця виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них;  використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань 

ОЦІНЮВАННЯ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Правила та процедури оцінювання                                                                          Кроки реалізації проєкту

1.     Підготовчий етап

2.     Пошуковий етап

3.     Аналітичний етап

4.     Практичний етап

5.     Презентаційний етап

6.     Рефлексійний етап 

Як створити проєкт(рекомендації для учнів)                                                                                Виконання проєкту передбачає декілька послідовних дій відповідно етапів проєкту:                      1. Визначення теми, мети проєкту; висування ідей  і вибір з-поміж них кращої, завдань проєкту;                                                                                                                                                      2. Планування проєктної діяльності:                                

· з’ясуйте, де знайти потрібні матеріали;

· вирішіть, які матеріали будуть використані;                                                                                      

3. Проаналізуйте матеріали відповідно до поставлених завдань проєкту:

· з’ясуйте, про які цікаві факти варто повідомити;

· визначте, як можна зробити повідомлення цікавішим (фотографії, малюнки, плакати, слайди, колажі  тощо );

· придумайте, як оформити проєкт;

· в якій послідовності розмістити матеріали для повноти розкриття теми проєкту.                        4.Створення та реалізація проєкту;                                                                                                        5.Презентація проєкту;                                                                                                          6.Оцінювання проєкту і власної діяльності у ньому (самооцінювання).

 КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ПРОЄКТУ

1. Оформлення проєкту (обсяг: тема, мета, завдання, дослідження, висновки, додатки, література;  науковість, наявність графічного матеріалу, ілюстрацій, графіків і тд.) (3 бали)                                2. Оригінальність вирішення проблеми (2 бали)                                                                                      3. Розкриття теми (4 балів)                                                                                                                      4. Захист проєкту (виразність, чіткість висловлювань, уміння декламувати і робити висновки) (2 бали).                                                                                                                                                          5. Оцінка власної діяльності( недоліків та здобутків власної проєктної роботи).(1 бал)

ОЦІНЮВАННЯ КОНТРОЛЬНИХ І САМОСТІЙНИХ РОБІТ

Правила та процедури оцінювання                            

При оцінюванні рівня навчальних досягнень з самостійних та контрольних робіт враховується:                                                                                                                                  Орієнтовний час виконання самостійної роботи – 25-30 хв.                                                Контрольна робота розрахована на 40-45 хв.                                                                            Самостійні та контрольні роботи можуть містити тестові питання з обранням однієї правильної відповіді з чотирьох запропонованих, обрання  двох або більше правильних відповідей на питання з п’яти або більше запропонованих,  на встановлення  відповідності та правильної послідовності наведених елементів, завдання відкритої форми. 

Критерії оцінювання самостійних та контрольних робіт

1.Тестові завдання на обрання  1 відповіді- з 4 запропонованих по 0,5 бала;                    2.Завдання  на обрання декількох правильних відповідей з 5 або більше запропонованих  по 1 балу, якщо повністю обрані всі правильні відповіді;                                                                          3.Завдання на встановлення відповідності по 2 бали за всі логічні пари, 0,5 бала, якщо вказано хоча б одну логічну пару;                                                                                                          4.Завдання на встановлення правильної послідовності по 2 бали при умові, якщо правильно розташовано усі елементи, 1 бал- неправильно розташований один елемент;                          5.Завдання відкритої форми по 3 бали за правильну і повну відповідь: визначення основних понять, послідовність, логічність викладення матеріалу, наукова достовірність, уміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно- наслідкові зв’язки, пояснювати, узагальнювати, формулювати висновки. Якщо відповідь частково правильна або неповна, то кількість балів враховується за критеріями, які подані вище.                                                            6.Творчі завдання  на уміння застосовувати знання і виокремлювати проблеми, визначити шляхи їх розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкти - 4 бали.                                                                                                                                      Самостійні роботи можуть містити лише тестові або комбіновані завдання, обсяг яких розрахований на 25-30хв.                                                                                                                        Для контрольної роботи (згідно з критеріями оцінювання й вимогами програми до результатів навчання) необхідно використовувати завдання різної форми й різних рівнів складності.      Обов’язковим є проведення однієї контрольної роботи в семестр. Зміст завдань контрольної роботи повинен охоплювати зміст однієї навчальної теми. Час проведення контрольної роботи та її зміст визначає вчитель. 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар